Bilaterálna integrácia

 Pohyb môže nahradiť lieky, ale žiadny liek nie je náhradou pohybu (J. Tasso)

O čo ide?

Intervenčný pohybový program posilňujúci bilaterálnu integráciu (BI) podľa  Sheily Dobie OBE  je navrhnutý tak, aby pomocou pohybových cvičení rozvíjal spoluprácu medzi oboma mozgovými hemisférami, koordináciu, rovnováhu a posturálnu kontrolu, ako aj senzorickú integráciu. Program pozitívne ovplyvňuje motorické a kognitívne zručnosti, ktoré vedú k súbežnému a viacúrovňovému spracovávaniu úloh.

Pod posturálnou alebo bilaterálnou integráciou rozumieme:
  • utlmenie primitívnych reflexov
  • úpravu svalového napätia tak, aby sa jednotlivé časti tela mohli hýbať samostatne alebo súčasne – bilaterálne
  • bezproblémovú spoluprácu oboch strán tela ako aj hornej a dolnej polovice tela
  • saturovanie mimovoľných pohybov
Ide o vedecky podložený pohybový program
  • Ide o vedecky podložený pohybový program, ktorý poskytuje široké spektrum vývinových cvičení. Od jednoduchých pohybov samostatných končatín – homológne pohyby (obe paže a obe nohy súčasne), homolaterálne pohyby (paže a nohy na jednej strane) a nakoniec tiež kontralaterálne pohyby (krížový pohyb paže a nohy opačných stranách).

    Jedným z najdôležitejších spôsobov dosiahnutia spolupráce oboch mozgových hemisfér je zapojenie kontralaterálneho fyzického pohybu. Ide o pohyb, pri ktorom končatiny na jednej strane tela prejdú stredovou líniou tela a koordinujú sa s končatinami na druhej strane tak, že obe strany tela sa používajú súčasne.

Bilaterálna integrácia má časti:
  • prechádzanie stredovou líniou tela
  • koordinácia oboch strán symetrickými a striedavými pohybmi
  • diferenciácia jednej strany od druhej pri účelových pohyboch
Cieľom BI
  • Cieľom BI je zlepšenie spolupráce dvoch hemisfér, ktorá pozitívne ovplyvňuje kognitívny aj motorický systém. Pomáha človeku skvalitniť interakciu so svojím prostredím, čo zlepšuje a uľahčuje jeho schopnosť učenia. Túto intervenciu je možné uplatniť v širokom spektre – od detí so špecifickými vývinovými poruchami, až po vrcholových športovcov.

    Ide o neinvazívnu intervenciu, ktorá môže byť využitá v individuálnej a skupinovej práci, od predškolákov, až po dospelých.

    Prof. Alica Vančová, CSc, Dr. Anatolii Smolianinov, PhD v publikácii dostupnej na internete, ktorá slúži na oboznámenie sa s hlavnými princípmi vedeckých východísk a praktickou aplikáciou komplexného programu neuro-psycho-edukačných intervencii Publikácia „Ruka- Mozog“ , zdôrazňujú: „….osvojovanie novej aktivity opakovaním (tréningom), môže zmeniť stovky miliónov spojení medzi neurónmi. Mozog je schopný plastický sa meniť, regenerovať, meniť svoju štruktúru alebo poškodené funkcie a to aj na základe neinvazívnych postupov.“ (s.19)

Cvičením programu BI je možné podporiť, posilniť, napomôcť, upevniť, zlepšiť:

–          Podporiť uvedomenie si vlastného tela a posilniť koordináciu.

–          Posilniť statickú a dynamickú rovnováhu.

–          Napomôcť zastaveniu nadbytočných pohybov.

–          Upevňovať funkčnú lateralizáciu (dominantu jednej strany).

–          Zlepšiť exekutívne funkcie (plánovať, organizovať činnosti, pozornosť, pamäť, reč.…)

Zhrnieme

Ide o stimuláciu cez presné pohybové vzorce, ktorých komplexnosť a náročnosť sa postupne zvyšuje tak, aby smerovala k:

  • lepšej organizovanosti a plánovaniu činnosti
  • lepšej kontrole nad pohybovými zručnosťami
  • zosúladeniu motorickej činnosti a poznávacích funkcií (čítanie s porozumením, písanie, kreslenie, udržanie pozornosti a pokojného sedenia)
  • zdokonaleniu jemných motorických činností, ktoré vyžadujú spoluprácu oboch rúk
  • zlepšeniu zrakového vnímania, ktoré môže byť problémom v čítaní
  • zlepšeniu sluchového vnímania
  • zlepšeniu regulácie správania a zníženiu impulzívnosti
  • zlepšeniu vyjadrovacích schopností
  • zlepšeniu kvality pracovnej pamäte 

Pre viac informácii klikni sem.

Prečo pracujem s touto metódou?

Cviky pohybového programu vidím ako účinnú intervenciu. Každý kto pracuje s deťmi do 12 rokov vie, že sú orientované práve na pohyb.  Program je bohatý na rôzne variácie a možnosť ho kombinovať podľa potreby jednotlivca. Poskytuje priestor na prepojenie myslenia s motorikou, čiže to čo deti potrebujú v škole a my dospelí v práci.

Pohybový program využívam pri nácviku písania ako podporné cvičenie, ktoré pomáha pripraviť celé telo na náročne písanie. Vývinové cvičenia vypĺňajú medzery vo vývine hrubej motoriky. Hlavne cvičenie v polohe so zdvihnutými lakťami posilňuje svalovú skupinu potrebnú pre správny uchop a písanie.

Vyjadrenie autorov programu Sheily Dobie OBE, Dr Andrewa Dalziella,:

Argumenty autorov pohybového programu uverejnené v odborných materiáloch, ktoré sú súčasťou výbavy certifikovaného providera (trénera) s.17: „…je čoraz dôležitejšie upozorniť na centrálnu úlohu, ktorú pohyb zohráva pri vývine mozgu, kognície, správania sa a učenia. U veľkého percenta detí s oneskoreným vývinom, nedostatočnými výsledkami,  alebo ťažkosťami pri učení, vrátane deti s dyslexiou, dyspraxiou, poruchami autistického spektra, ADD či ADHD, sa prejavuje zaostalosť motorického systému, ktorá spomaľuje rozvoj hrubej a jemnej motoriky a rovnováhy. Vtedy môže prevážiť slabé alebo nestabilné  svalové napätie, hyperaktivita, problémy s pamäťou, či udržiavaním pozornosti, zlé ovládanie okohybných svalov, oslabené vizuálne vnímanie a sluchová funkcia. V súčasných výskumoch sa objavuje názor, že oneskorený motorický vývin nevyhnutne sprevádza aj oneskorený kognitívny a  sociálny vývin. Cviky na bilaterálnu integráciu boli špeciálne utvorené, aby zmenšili a vyplnili vývinové medzery. Nie je to iba cvičenie na úspešne prepojenie pravej a ľavej strany tela, ale aj spôsob, akým sa dajú zlepšiť neurologické aspekty odchýleného, narušeného alebo oneskoreného vývinu, vrátane vývinových porúch zraku a sluchu. Cviky zohľadňujú slabé miesta, ktoré môžu obmedzovať potenciál klienta.“(Bilateral Exercise Integration, preklad : Centrum Avare,s.r.o./AVARE, s.17)

Pre viac informácii klikni sem.

Deti s ADHD a BI
  • Deti s ADHD majú  problémy s propriocepciou, s vestibulárnym systémom, s koordináciou, s integráciou rôznych zmyslových vnemov a s inpulzivitou. Ide o dieťa, ktoré skôr jedná než myslí, má zníženú schopnosť sebareflexie. Zavedenie pohybového programu na posilnenie bilaterálnej integrácie (BI) môže zlepšiť tieto odchýlky vo vývine.

    Všetky deti potrebujú skúmať okolité prostredie, kde samozrejme využívajú všetky zmysly (vnemy), zrakový (vizuálny), sluchový ( auditívny), hmatový (taktílny), chuťový a čuchový, už menej sa vie o využití zmyslov, ktoré sú špecifické pre ovládanie hrubej motoriky – vestibulárny a proprioceptívny.

Vestibulárny zmysel
  • Vestibulárny zmysel – ide o rovnováhu o vnímanie zemskej príťažlivosti a pohybu prostredníctvom receptoru vo vnútri ucha. Bez tohto zmyslu nemôžete nič urobiť. Ak chceme v škole rovno sedieť a čítať, zaostriť zo zošita na tabuľu, potrebujeme tento „šiesty zmysel“ .

Propriocepcia

Propriocepcia – ide o vnímanie pohybu a polohy tela prostredníctvom receptorov vo svaloch a kĺboch ktoré poskytujú mozgu informácie o tom, kde sa telo v danom čase v priestore nachádza. Jediný spôsob ako dieťa spozná svoje vlastné telo je, že ho bude používať. Ide o uvedomenie si jeho veľkosti a tvaru. Preto deti obľubujú skrýše, tunely, bunkre, kartónové škatule, skoro všetko čo vyzerá zábavne na schovávanie.

Rozvíjanie hrubých motorických zručnosti sa neobíde bez častého precvičovania a opakovania. Hrubá motorika sa najrýchlejšie rozvíja v prvých dvoch rokoch života, ale neprestáva sa zlepšovať a automatizovať až do dospelosti. Zručnosti, ktoré tvoria komplex hrubej motoriky sa považujú za základ vyšších zručnosti  súvisiacich s učením a správaním dieťaťa, tak ako to uvádzam pri oboznámení sa s pohybovým programom Sheily Dobie OBE,.

Ešte v krátkosti k výrazu bilaterálna integrácia. Ide o schopnosť vzájomnej spolupráce oboch strán tela pri pohybových činnostiach, rozvinutie funkčnej asymetrie hemisfér pomocou stimulačných a kontralaterálnych pohybov oboch strán a uľahčenie dozrievania CNS v prospech koordinácie a senzorickej integrácie (Bilateral Exercise Integration Lid. 2008, s.10). Ayres(1972), Gordon(1999) tvrdia, že „v konečnom dôsledku úspech v učení čítania závisí od schopnosti mozgovej integrácie.“ (s. 14, Bilaterálna integrácia, vstupná brána k úspechu)

Realizácia programov

Program sa dá realizovať v MŠ, ZŠ v menších skupinách, aby sa mohol použiť individuálny prístup. Maximálny počet 8 detí podľa veku skupiny, čím menšie, tým menej v skupine.

Program cvičení na podporu bilaterálnej integrácie nastavujem v domácom prostredí, ide o zhruba 90 minútové stretnutie, kde sa na základe skríningu vyhodnotí úroveň bilaterálnej integrácie a nastaví sa plán na 4-6 týždňov, ktorý sa realizuje v domácom prostredí každodenne (pravidelne), zhruba 15 min.