Realizátor projektov
Podpora detí, ktoré nenapĺňajú očakávania okolia, si vyžaduje čas, trpezlivosť, neustálu stimuláciu oslabených oblastí vývinu – a predovšetkým porozumenie. Viem, že to funguje. Skúsenosť ma naučila veriť deťom aj vtedy, keď im ostatní neveria.
Realizátor programov
Práci s deťmi a ich rodinami sa venujem už viac než 30 rokov. Vyštudovala som sociálnu pedagogiku na Pedagogickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne. Svoje skúsenosti čerpám z rôznorodého pôsobenia v neziskovom, súkromnom aj štátnom sektore. Realizujem individuálne aj skupinové programy zamerané na sociálny rozvoj, sebadôveru a budovanie zdravého selfkonceptu detí. Vediem tiež konzultácie v oblasti výchovy a vzdelávacie workshopy pre pedagógov a širokú verejnosť.
Profesijné portfólio
- Vzdelávací program:Psychomotorika v MŠ a ZŠ. Masaryková univerzite Brno. Súčasťou kurzu bola teoretická príprava a praktický workshop. Koncept Psychomotoriky využívam na plánovanie a realizovanie podporných, preventívnych a intervenčných programov, v ktorých deti hravo rozširujú svoje motorické, kognitívne a sociálne zručnosti. Prežívajú svoje silné stránky osobnosti, ale aj svoje obmedzenia a tým sa buduje základ pre zdravé sebavedomie (sebaobraz). Tato výchova pohybom je overenou alternatívou zdravého rozvoja selfkonceptu u detí a mládeže.
- Medzinárodná konferencia Psychomotoriky 2017,Masaryková univerzita Brno. Začiatok spolupráce s Veronikou Schwab a Thesi Zak z Rakúska, 17.03.2018 som organizovala praktický jednodňový workshop pre pedagógov v spolupráci so susedným Rakúskom na tému: Psychomotorika a jej využitie v školskej praxi.
- Medzinárodná konferencia: Dieťa a pohyb, Česká asociace Sport pro všechny, z. s. Praha. Konferencia sprostredkovala využitie pohybu pri práci s deťmi z pohľadu pedagóga a fyzioterapeuta.
- Školenie v koncepte Spiraldynamik– návod na použitie ľudského tela od hlavy k pätám – fyziopedagogika. Česká asociace Sport pro všechny, z. s. Praha, lektorka a fyzioterapeutka Lenky Kazmarovej. Mojim cieľom je využiť tento koncept pri realizovaní preventívnych a intervenčných pohybových programov a vovádzať praktické poznatky do každodennosti pri bežných činnostiach s deťmi. Ide o doplňujúce školenie na skvalitnenie práce a usmernenie pedagógov a rodičov pri práci s deťmi.
- Intervenčný pohybový program na podporu bilaterálnej integráciepodľa Sheily Dobie OBE: „Teória bilaterálnej integrácie, diagnostika a pohybový program“, Inštitútom psychoterapie a socioterapie (IPS) v Bratislava, tréner programu Dr. Andrewa Dalziella, Ide o pohyboví program, ktorý pozitívne ovplyvňuje kognitívny aj motorický systém. Ide o cvičenie na úspešne prepojenie pravej a ľavej hemisféry. Zlepšuje neurologické aspekty odchýleného, narušeného alebo oneskoreného vývinu a tak skvalitní vstup do školského prostredia.
- Odborné vzdelávanie: Reflexy, neuromotorika a koordinácia v prepojení na učenie, správanie a koncentráciu, Centrum Avare Bratislava ,Mgr. Katarína Sipos. Vzdelávanie mi poskytlo možnosť aktualizovať si dôležité vedomosti v oblasti neurovývinových procesov, ktoré sú kľúčové pri práci s deťmi. Táto problematika úzko súvisí nielen s učením, ale aj so správaním, koncentráciou a celkovým prežívaním dieťaťa aj dospievajúceho. Vo svojej praxi sprevádzam rodičov pri sieťovaní a hľadaní vhodnej odbornej pomoci pre ich dieťa. Som pre nich sprievodcom v procese porozumenia vývinovým ťažkostiam a hľadaní efektívnej podpory.
- Vzdelávania: Senzorická integrácia v pedagogike a špeciálnej pedagogike, Elobit 3lobit, o. z. Bratislava. PaeDr. Jana Hrčková, Ph.D. Vzdelávaním som si aktualizovala teoretické východiská senzorickej integrácie (SI) a jej význame pre vývin dieťaťa. Aktivity zamerané na podporu SI využívam pri plánovaní a realizácii pohybových intervenčných programov pre deti.
- Vzdelávací program: Metóda dobrého štartu, lektor PhDr. Jana Swierkoszová, DYS-centrum Praha. Ide o preventívny a intervenčný program pre deti predškolského a mladšieho školského veku, zameraný na rovnomerný vývoj motorickej a kognitívnej oblasti s dôrazom na sociálnu a emocionálnu oblasť. Slúži ako príprava na bezproblémový nástup do školy.
- Nadväzujúce vzdelávanie k programu MDŠ: Lze diagnostikovat dyslexii v předškolním věku? DYS-centrum Praha z. ú. PeadDr. Olga Zelinková, CSc. Vzdelávanie mi umožnilo lepšie porozumieť, ako včas zachytávať deti s čiastkovými deficitmi už v prostredí materskej školy. Vďaka tomu viem cielene nastaviť podporu, ktorá deťom pomáha rozvíjať potrebné spôsobilosti pre úspešný vstup do základnej školy. Takto vytváram priestor pre ich školský úspech v súlade s ich psychosociálnym vývinom a zároveň prispievam k zdravého sebaobrazu dieťaťa.
- Odborný kurz: Tréning fonematického uvedomovania podľa D.B.Eľkonina, Intelligent Solutions s. r. o. Bratislava prof.PhDr. Marína Mikulajová. Vzdelávanie mi poskytlo nástroj na podporu úspešného vstupu detí do základnej. Zároveň mi pomáha skvalitniť rozvoj jazykových a rečových schopností v ranom veku, čo prispieva k budovaniu sebadôvery a sociálnych zručností u detí.
- Tréning Nenásilnej komunikácie, Univerzita Komenského Bratislava, tréner Eva Rambala z medzinárodného centra pre tréning v nenásilnej komunikácii. Ide o špecifický prístup ku komunikácii, ktorý mi pomáha nadviazať otvorený kontakt s klientom – s rodičmi, s pedagógmi a deťmi. Pomáha mi aktívne načúvať potreby klienta bez hodnotenia. Charakterizuje celu moju osobnú i profesijnú konverzáciu.
- Praktický workshop pre pomáhajúce profesie: Zručnosti v poradenskej práce s deťmi a adolescentmi, Slovenská komora psychológov a Coachingplus Bratislava. Ako poradca vo výchove potrebujem systematický reflektovať a kooperovať s inými odborníkmi, vytvárať terapeutický vzťah s dieťaťom, ktorému sprostredkovávam pomoc a vytváram priestor na autentické prežívanie.
- Vzdelávací program: Aplikovanie „Motivačných rozhovorov“ v praxi odborného zamestnanca, Coachingplus Bratislava. Teoretické východiská motivačných rozhovorov charakterizujú môj prístup k poradenskej praxi. Ide o konverzačný štýl, v ktorom sa chcem počas svojej odbornej praxe pri kontakte s klientami neustále zlepšovať a vytrvalo vytvárať priestor na zmenu prostredníctvom stratégií motivačných rozhovorov. Moja úloha nie je presviedčať, ale vytvárať bezpečný priestor na rozhovor, v ktorom si klient môže uvedomiť vlastné hodnoty, ciele a dôvody na zmenu. V tejto roli nie som „tá, ktorá vie“, ale sprievodkyňa – citlivo vnímam, reflektujem a pomáham objaviť potenciál, ktorý klient v sebe už má.
- Trojmodulové vzdelávanie:Školenie pre pedagógov zamerané na deti s ADHD a poruchy autistického spektra v pedagogickej praxi, Masaryková univerzita Brno, Mgr.Zuzana Masopustová, PhD. Vzdelávanie prehĺbilo moje porozumenie pre potreby detí so špecifickými vývinovými poruchami a obohatilo moju prax o efektívne stratégie ich podpory v školskom prostredí.
- Trojdňová medzinárodná letná škola zameraná na problematiku inklúzie v škole: Effective Practices for Increased Inclusion in Schools(Efektívne stratégie pre zvýšenie inklúzie v školách), Pedagogická fakultou Masaryková univerzita Brno a University of Minnesota: Renatá Tichá PhD, Brian H. Abery, PhD. Hlavným cieľom kurzu bolo podporiť inklúziu detí z odlišných prostredí a detí so špecifickými potrebami a sprostredkovať efektívne skúsenosti zo zahraničia.
- Vzdelávací program: Setkávaní s Hejného metodou, H-mat, o. p. s. Praha akreditovaný vzdelávací program MŠMT v rámci systému ďalšieho vzdelávania pedagogických pracovníkov. Vo svojich výchovných programoch, ktoré sú zamerané na prípravu detí do školy, prepájam koncept Hejného matematiky s konceptom Psychomotoriky.
- Vzdelávací program: Písmo Comenia Script Indícia, n. o. Bratislava, Mgr. Radana Lencová, Ph.D. Koncept využívam pri realizovaní mimoškolskej inkluzívnej činnosti – doučovanie detí s poruchami učenia.
- Vzdelávací kurz zameraný na inovatívne prístupy vo vzdelávaní „Tvorivá trieda“, Indícia, n. o. Bratislava. Školenie sprostredkovalo náhľad do nového konceptu prípravy pedagógov na potreby súčasného vzdelávania. Ponúkalo inovatívne prístupy k učeniu v školskom prostredí. Od absolvovania tohto školenia si pravidelne vediem odborný denník, aby som zaznamenávala svoje potreby a mohla lepšie plánovať svoj profesijný rast.
- Preventívny program: Zippyho kamaráti, Liga pre duševné zdravie Bratislava, Doc. MUDr. Alexandra BRAŽINOVÁ, PhD., MPH. Program využívam pri vedení detských skupín na podporu rozvoja sociálno-emocionálnej oblasti a prevenciu duševného zdravia.
- Preventívny program: „Program EMOGYM“ Slovenská katolícka charita Bratislava. Mgr. Miroslava Bajaníková. Program EMOGYM je nástroj zameraný na skupinovú prácu so žiakmi základných a stredných škôl, ktorý podporuje duševné zdravie, well-being v školskom prostredí a emocionálnu odolnosť. Prispieva ku skvalitneniu klímy v triedach, a tým slúži ako účinná prevencia šikany a kyberšikany. Ide o slovenskú verziu anglického preventívneho programu KOBS, ktorého autorom je Dr. Stevan Radoja.
- Vzdelávanie: Jak naučit žáky myslet a učit se – seminář k rozvoji kognitivních dovedností podle prof. R. Feuersteina, ATC autorizované tréningové centrum metod prof. Feuersteina Praha, Mgr. Monika Zemská, ph.D.
- Vzdelávací progam: Metoda rozvoje kognitivních funkcí podle prof. Feuersteina – Standard 1, ATC autorizované tréningové centrum metod pro osobní rozvoj Praha, tréner Mgr. Jana Kružliaková. Vzdelávaním som získala efektívny nástroj na sprevádzanie detí a dospelých na ceste k osobnostnému rozvoju.
- Vzdelávací program: Metoda rozvoje kognitivních funkcí podle prof. Feuersteina Basic1, ATC autorizované tréningové centrum metod pro osobní rozvoj Praha, tréner Mgr. Jitka Pešková. Ide o program inštrumentálneho uvedomenia a teóriu sprostredkovaného učenia a rozvoj kognitívnych funkcii u žiakov. Nadväzujúce vzdelávanie na Standard 1.
- Medzinárodná konferencia: Rozvoj myslenia v odlišných podmienkach…tu a teraz, Univerzita Komenského Bratislava, občianskym združením Myslenie pre život a ATC metódou pre osobnostný rozvoj. Na konferencii bola predstavená metóda inštrumentálneho uvedomenia (MIU) ako efektívny intervenčný nástroj pri práci s deťmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Metóda slúži na rozvoj potenciálu a podporu osobnostného rastu pre všetky vekové skupiny.
Súkromná prax
Od roku 2017 pôsobím v súkromnej praxi. Ponúkam široké spektrum odborných služieb pre deti, rodičov aj pedagógov:
-
- Pohybové intervenčné programy pre deti – bežné aj so špecifickými potrebami
- Stimulačné programy pre prípravné ročníky MŠ – individuálne aj skupinové
- Konzultácie pre rodičov – podpora pri výchove a sprevádzaní detí.
- Konzultácie pre pedagógov – podpora pri sprevádzaní triedy
- Poradenstvo pre dospievajúcich
- Vzdelávacie workshopy a semináre pre pedagógov a verejnosť – zamerané na využitie psychomotoriky v školskej praxi