Bilaterálna integrácia
Pohyb môže nahradiť lieky, ale žiadny liek nie je náhradou pohybu (J. Tasso)
O čo ide?
Intervenčný pohybový program posilňujúci bilaterálnu integráciu (BI) podľa Sheily Dobie OBE je navrhnutý tak, aby pomocou pohybových cvičení rozvíjal spoluprácu medzi oboma mozgovými hemisférami, koordináciu, rovnováhu a posturálnu kontrolu, ako aj senzorickú integráciu. Program pozitívne ovplyvňuje motorické a kognitívne zručnosti, ktoré vedú k súbežnému a viacúrovňovému spracovávaniu úloh.
Pod posturálnou alebo bilaterálnou integráciou rozumieme:
- utlmenie primitívnych reflexov
- úpravu svalového napätia tak, aby sa jednotlivé časti tela mohli hýbať samostatne alebo súčasne – bilaterálne
- bezproblémovú spoluprácu oboch strán tela ako aj hornej a dolnej polovice tela
- saturovanie mimovoľných pohybov
Ide o vedecky podložený pohybový program
- Ide o vedecky podložený pohybový program, ktorý poskytuje široké spektrum vývinových cvičení. Od jednoduchých pohybov samostatných končatín – homológne pohyby (obe paže a obe nohy súčasne), homolaterálne pohyby (paže a nohy na jednej strane) a nakoniec tiež kontralaterálne pohyby (krížový pohyb paže a nohy opačných stranách).
Jedným z najdôležitejších spôsobov dosiahnutia spolupráce oboch mozgových hemisfér je zapojenie kontralaterálneho fyzického pohybu. Ide o pohyb, pri ktorom končatiny na jednej strane tela prejdú stredovou líniou tela a koordinujú sa s končatinami na druhej strane tak, že obe strany tela sa používajú súčasne.
Bilaterálna integrácia má časti:
- prechádzanie stredovou líniou tela
- koordinácia oboch strán symetrickými a striedavými pohybmi
- diferenciácia jednej strany od druhej pri účelových pohyboch
Cieľom BI
- Cieľom BI je zlepšenie spolupráce dvoch hemisfér, ktorá pozitívne ovplyvňuje kognitívny aj motorický systém. Pomáha človeku skvalitniť interakciu so svojím prostredím, čo zlepšuje a uľahčuje jeho schopnosť učenia. Túto intervenciu je možné uplatniť v širokom spektre – od detí so špecifickými vývinovými poruchami, až po vrcholových športovcov.Ide o neinvazívnu intervenciu, ktorá môže byť využitá v individuálnej a skupinovej práci, od predškolákov, až po dospelých.
Prof. Alica Vančová, CSc, Dr. Anatolii Smolianinov, PhD v publikácii dostupnej na internete, ktorá slúži na oboznámenie sa s hlavnými princípmi vedeckých východísk a praktickou aplikáciou komplexného programu neuro-psycho-edukačných intervencii Publikácia „Ruka- Mozog“ , zdôrazňujú: „….osvojovanie novej aktivity opakovaním (tréningom), môže zmeniť stovky miliónov spojení medzi neurónmi. Mozog je schopný plastický sa meniť, regenerovať, meniť svoju štruktúru alebo poškodené funkcie a to aj na základe neinvazívnych postupov.“ (s.19)
Cvičením programu BI je možné podporiť, posilniť, napomôcť, upevniť, zlepšiť:
- Podporiť uvedomenie si vlastného tela a posilniť koordináciu.
- Posilniť statickú a dynamickú rovnováhu.
- Napomôcť zastaveniu nadbytočných pohybov.
- Upevňovať funkčnú lateralizáciu (dominantu jednej strany).
- Zlepšiť exekutívne funkcie (plánovať, organizovať činnosti, pozornosť, pamäť, reč.…)
Zhrnieme
Ide o stimuláciu cez presné pohybové vzorce, ktorých komplexnosť a náročnosť sa postupne zvyšuje tak, aby smerovala k:
- lepšej organizovanosti a plánovaniu činnosti
- lepšej kontrole nad pohybovými zručnosťami
- zosúladeniu motorickej činnosti a poznávacích funkcií (čítanie s porozumením, písanie, kreslenie, udržanie pozornosti a pokojného sedenia)
- zdokonaleniu jemných motorických činností, ktoré vyžadujú spoluprácu oboch rúk
- zlepšeniu zrakového vnímania, ktoré môže byť problémom v čítaní
- zlepšeniu sluchového vnímania
- zlepšeniu regulácie správania a zníženiu impulzívnosti
- zlepšeniu vyjadrovacích schopností
- zlepšeniu kvality pracovnej pamäte
Pre viac informácii klikni sem.
Prečo pracujem s touto metódou?
Cviky pohybového programu vidím ako účinnú intervenciu. Každý kto pracuje s deťmi do 12 rokov vie, že sú orientované práve na pohyb. Program je bohatý na rôzne variácie a možnosť ho kombinovať podľa potreby jednotlivca. Poskytuje priestor na prepojenie myslenia s motorikou, čiže to čo deti potrebujú v škole a my dospelí v práci.
Pohybový program využívam pri nácviku písania ako podporné cvičenie, ktoré pomáha pripraviť celé telo na náročne písanie. Vývinové cvičenia vypĺňajú medzery vo vývine hrubej motoriky. Hlavne cvičenie v polohe so zdvihnutými lakťami posilňuje svalovú skupinu potrebnú pre správny uchop a písanie.
Vyjadrenie autorov programu Sheily Dobie OBE, Dr Andrewa Dalziella,:
Argumenty autorov pohybového programu uverejnené v odborných materiáloch, ktoré sú súčasťou výbavy certifikovaného providera (trénera) s.17: „…je čoraz dôležitejšie upozorniť na centrálnu úlohu, ktorú pohyb zohráva pri vývine mozgu, kognície, správania sa a učenia. U veľkého percenta detí s oneskoreným vývinom, nedostatočnými výsledkami, alebo ťažkosťami pri učení, vrátane deti s dyslexiou, dyspraxiou, poruchami autistického spektra, ADD či ADHD, sa prejavuje zaostalosť motorického systému, ktorá spomaľuje rozvoj hrubej a jemnej motoriky a rovnováhy. Vtedy môže prevážiť slabé alebo nestabilné svalové napätie, hyperaktivita, problémy s pamäťou, či udržiavaním pozornosti, zlé ovládanie okohybných svalov, oslabené vizuálne vnímanie a sluchová funkcia. V súčasných výskumoch sa objavuje názor, že oneskorený motorický vývin nevyhnutne sprevádza aj oneskorený kognitívny a sociálny vývin. Cviky na bilaterálnu integráciu boli špeciálne utvorené, aby zmenšili a vyplnili vývinové medzery. Nie je to iba cvičenie na úspešne prepojenie pravej a ľavej strany tela, ale aj spôsob, akým sa dajú zlepšiť neurologické aspekty odchýleného, narušeného alebo oneskoreného vývinu, vrátane vývinových porúch zraku a sluchu. Cviky zohľadňujú slabé miesta, ktoré môžu obmedzovať potenciál klienta.“(Bilateral Exercise Integration, preklad : Centrum Avare,s.r.o./AVARE, s.17)
Pre viac informácii klikni sem.
Deti s ADHD a BI
- Deti s ADHD majú problémy s propriocepciou, s vestibulárnym systémom, s koordináciou, s integráciou rôznych zmyslových vnemov a s inpulzivitou. Ide o dieťa, ktoré skôr jedná než myslí, má zníženú schopnosť sebareflexie. Zavedenie pohybového programu na posilnenie bilaterálnej integrácie (BI) môže zlepšiť tieto odchýlky vo vývine.
- Všetky deti potrebujú skúmať okolité prostredie, kde samozrejme využívajú všetky zmysly (vnemy), zrakový (vizuálny), sluchový ( auditívny), hmatový (taktílny), chuťový a čuchový, už menej sa vie o využití zmyslov, ktoré sú špecifické pre ovládanie hrubej motoriky – vestibulárny a proprioceptívny.
Vestibulárny zmysel
- Ide o rovnováhu o vnímanie zemskej príťažlivosti a pohybu prostredníctvom receptoru vo vnútri ucha. Bez tohto zmyslu nemôžete nič urobiť. Ak chceme v škole rovno sedieť a čítať, zaostriť zo zošita na tabuľu, potrebujeme tento „šiesty zmysel“ .
Propriocepcia
- Ide o vnímanie pohybu a polohy tela prostredníctvom receptorov vo svaloch a kĺboch ktoré poskytujú mozgu informácie o tom, kde sa telo v danom čase v priestore nachádza. Jediný spôsob ako dieťa spozná svoje vlastné telo je, že ho bude používať. Ide o uvedomenie si jeho veľkosti a tvaru. Preto deti obľubujú skrýše, tunely, bunkre, kartónové škatule, skoro všetko čo vyzerá zábavne na schovávanie.
Rozvíjanie hrubých motorických zručnosti sa neobíde bez častého precvičovania a opakovania. Hrubá motorika sa najrýchlejšie rozvíja v prvých dvoch rokoch života, ale neprestáva sa zlepšovať a automatizovať až do dospelosti. Zručnosti, ktoré tvoria komplex hrubej motoriky sa považujú za základ vyšších zručnosti súvisiacich s učením a správaním dieťaťa, tak ako to uvádzam pri oboznámení sa s pohybovým programom Sheily Dobie OBE,.
Ešte v krátkosti k výrazu bilaterálna integrácia. Ide o schopnosť vzájomnej spolupráce oboch strán tela pri pohybových činnostiach, rozvinutie funkčnej asymetrie hemisfér pomocou stimulačných a kontralaterálnych pohybov oboch strán a uľahčenie dozrievania CNS v prospech koordinácie a senzorickej integrácie (Bilateral Exercise Integration Lid. 2008, s.10). Ayres(1972), Gordon(1999) tvrdia, že „v konečnom dôsledku úspech v učení čítania závisí od schopnosti mozgovej integrácie.“ (s. 14, Bilaterálna integrácia, vstupná brána k úspechu)
Realizácia programov
Program sa dá realizovať v MŠ, ZŠ v menších skupinách, aby sa mohol použiť individuálny prístup. Maximálny počet 8 detí podľa veku skupiny, čím menšie, tým menej v skupine.
Program cvičení na podporu bilaterálnej integrácie nastavujem v domácom prostredí, ide o zhruba 90 minútové stretnutie, kde sa na základe skríningu vyhodnotí úroveň bilaterálnej integrácie a nastaví sa plán na 4-6 týždňov, ktorý sa realizuje v domácom prostredí každodenne (pravidelne), zhruba 15 min.